|
|
Rotile autovehiculului
În mod obișnuit prin noțiunea de roată se înțelege discul acesteia cu jantă și pneul montat, așa cum apare "roata de rezervă". Ca organe de rulare rotile se compun din: butuc, disc, janta și pneu, contribuind la asigurarea securită?ii circulației, confortului și ținutei de drum a vehiculului.
Butucul roții este piesa ce se sprijină, prin intermediul rulmenților, pe fuzetă sau pe trompa punții din spate și are rolul de prindere, prin șuruburi, a discului și tamburului roții sau a discului de frânare.
Discul roții poartă janta acesteia și pneul, și are formă ovală necesară asigurării spa?iului pentru butuc și mecanismul de frânare. Discul roții se prinde și se strânge de butuc prin intermediul a 3-6 șuruburi cu piuliță.
Janta constituie obada sau piesa circulara care are la mijlocul marginilor periferice un ?an? în forma literei U pentru montarea pneului și se solidarizează cu discul roții prin sudură, fiind astfel nedemontabilă.
Ovalizarea orificiilor de prindere a roții în șuruburi se datorează strângerii insuficiente a piulitelor ori slăbirii acestora din cauza trepidațiilor și rulării cu ele fără a fi verificate înainte de a pleca la drum cu vehiculul.
Blocarea unei roti în timpul mersului se poate datora gripării rulmen?ilor săi ori a rămânerii sale înfrânate.
|